Råd från framtiden till mitt tonårsjag

När kända personer blir intervjuade brukar de ofta få frågan vad de skulle ge för råd till sitt gamla tonårsjag (och nu har det ju alltså gått ganska många år sedan de här personerna var tonåringar).
Svaren brukar ofta vara diffusa, typ "det går över", "allt blir bättre" eller "dina bekymmer nu kommer snart att framstå som små och fjuttiga".
I morse hittade jag en krönika på nätet, skriven av Alex Schulman. Den handlade om hans hemska tonårstid, om hur han blev mobbad men också om hur han själv mobbade.
Så här slutade hans krönika:
"Om jag fick ge ett råd till mitt tonårsjag, skulle jag säga: ”Blunda. Glöm allt du är med om. ­Uthärda. Vänta. Den här skiten är snart över.”
Det lät ju lite deprimerande. Om Alex verkligen hade följt sitt eget råd så hade han ju inte kunnat skriva den här krönikan, som var bra.
Jag kunde inte låta bli att börja fundera på vad mitt framtida jag kan tänkas vilja ge för råd till  den person jag är idag. 
Kanske "Var inte ängslig för att göra bort dig. det är bara lite kul att kunna skratta åt sådant man gjorde som tonåring. Folk som alltid för allting rätt är faktiskt ganska trista".
Eller "Fundera på vilka som verkligen är dina vänner, som inspirerar dig och vill dig väl. Ta intryck av vad de personerna tycker, försök att inte gräma dig över att vissa du kallar kompisar gjort dig ledsen".
Just det här sista rådet från mitt framtida vuxna jag skulle det ju ha funnits anledning att lyssna på. En del av er vet vad jag menar.
Jag funderade mer på det här, och så frågade jag mamma när vi åt frukost , vad hon trodde att jag skulle ge mig själv för råd.
- Städa ditt rum ordentligt. Du anar inte vad du kan hitta längst in i skåpen. Det kan vara något du verkligen har glädje av, sa hon.
Jag blev lite sur för att hon inte tog mig på allvar. Då svarade hon:
- Jag menar allvar. Du kan tolka det symboliskt.
Sedan dess har jag gått och funderat på det där, på vad som kan finnas längst inne i mina "symboliska skåp" som jag inte är medveten om.
Om du vill läsa Alex Schulmans krönika, här har du den:http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/alexschulman/article20395269.ab
 
 
Trackback
RSS 2.0