Sarah Dessen och könsroller

Jag gillar verkligen Sarah Dessens böcker även om de flesta av hennes huvudpersoner är ganska olika mig. Kanske är det just därför jag gillar dem, förresten. En del av hennes böcker jag jag läst på engelska ( bättre faktiskt) och en del på svenska.
De flesta andra jag känner, som läser mycket, gillar också Sarah Dessen. Men ingen av dem verkar reagera på en sak som återkommer i de flesta av Sarah Dessens böcker och som jag retar mig lite på: Det är alltid killarna som gör allt roligt och kreativt.
I Blunda och hoppa är det killen Dexter som spelar i band.
I Mycket mer än så är det killen Eli som ägnar sig åt BMX, cykelmotorcross.
I Just listen ( vet inte om den finns översatt till svenska) är det killen Owen som är passionerad musiknörd och gör radioprogram.
I The moon and more (osäker på om den finns på svenska) är det killen Theo som gör film.
I Mitt perfekta liv är det killen Wes som är konstnär.
Och så vidare. 
Jag tycker det är konstigt att ingen mer än jag verkar tänka på det här.
Sarah Dessen har skrivit 11 böcker, ser jag på hennes hemsida. Jag har visserligen inte läst alla, men många.
Så vad gör de kvinnliga huvudpersonerna då? De bemödar sig om att vara  perfekta, jobbar kanske extra i klädbutik, och Annabel i "Just Listen" är modell, men vill sluta.
En bokbloggare skrev så här om en av Sarah Dessens böcker: "Långsamt löser han upp knutarna inom henne".
Man skulle kunna använda copy & paste, och slänga in den frasen varje gång man skriver om hennes böcker.
Det är lite synd, för jag gillar ju Sarah Dessen väldigt mycket. Jag skulle bara önska att det någon gång var tjejkompisar som  inspirerade hennes huvudpersoner, som löste up de där knutarna. Och så tycker jag att hon kunde unna tjejerna hon skriver om att göra något kul och kreativt själva.
 

Kommentarer
Postat av: ♀ THE REVOLT ♀

Jag har läst en bok och det är Mitt perfekta liv och den inspirerade mig ngt enormt :o Jag kan bara tala om en, har dock inte läst fler så kan inte tala om något mönster eller så :o Men synd att det är så strikta könsroller :/

Svar: Jag gillade den också, och hennes huvudpersoner intresserar mig. Det är väl därför jag tycker att de borde få göra lite roliga saker. Intressanta problem ( intressanta för läsaren alltså) kan de ju ha i alla fall.
kahlokarlsson.blogg.se

2014-11-18 @ 19:25:47
URL: http://TheRevolt.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0