Girls like us

En bok jag verkligen kan rekommendera till alla som gillar musik, och som  gör musik själva är Girls like us, skriven av Sheila Weller. Det är en sorts biografi över Joni Mitchell, Carly Simon och Carole King, artister och låtskrivare vars karriär började på 60-talet. Alla tre har gjort fantastiska låtar, riktiga klassiker, så har du inte lyssnat på dem än  så gör det!
Vanliga biografier kan  ibland bli ganska trista, typ "först hände det, och sedan hände det och därefter hände det", men så är inte den här boken. Den är mer som  en roman, och när man läser den känns det som om man lär känna de här tre tjejerna ganska väl, man både identfierar sig med dem och blir förbannad på dem ibland. Och så märker man hur mycket världen har förändrats. Det var mycket tuffare att vara kvinnlig musiker när de slog igenom.
Men jag blev lite besviken på Joni Mitchell. Hon gör så vacker musik men verkar inte alls sympatisk.  När jag lyssnar på texter brukar jag fundera på om jag skulle vilja ha låtskrivaren som granne. Men jag tror inte jag skulle vilja knacka på Jonis dörr för att be om lite socker eller något annat man glömt att köpa. Hon skulle nog inte ens öppna.
Jag vet inte om boken finns på svenska. Så här ser den ut: 
   Carly Simons kanske mest kända  låt. Det har varit mycket spekulationer om vem den egentligen handlar om, men hon har aldrig avslöjat det. Det är Mick Jagger från Rolling Stones som körar.
 
Och ett Joni Mitchell-smakprov. Den som hon  sjunger om, han som en gång var en fri man i Paris är  David Geffen, känd amerikansk skivbolagschef.
 
Och så en av Carole Kings bästa låtar.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0