Tjej- och killkläder, och Jean Paul Gaultier

Hörde om Uma Lindström, en 10-åring som hörde av sig till H&M för att protestera mot att de delar upp barn- och ungdomskläderna i tjej- och killavdelningar. http://www.svt.se/nyhetsklipp/nyheter/article1473792.svt
Bra tycker jag. Varför ska andra tala om för en vad man ska ha på sig som tjej eller kille? Varför anses till exempel vissa färger som flickiga och andra som pojkiga? 
En som struntar i allt sånt är den franske modeskaparen Jean Paul Gaultier. Just nu pågår en rolig utställning med hans fantastiska kläder på Arkitekturmuseum här i Stockholm.Passa på att gå och titta på utställningen, jag tror att det är sista helgen den visas nu.
Vissa av plaggen har det tagit flera månaders heltidsarbete att göra, och när man tittar på dem förstår man varför.
Gaultier har gjort scenkläder till Madonna, bland annat hennes strut-behå. Den kom han på redan när han var liten, han gjorde en strut-behå till sin nalle. Och så har han gjort kjolar för killar, och en massa andra roliga kläder.
En del av plaggen som viss är drömskt vackra, och när jag gick där på utställningen fantiserade jag om vad jag skulle ha på mig om jag någonsin hamnar på Oscarsgalan i Hollywood. Till slut bestämde jag mig, det får bli den här klännigen. Fin va?

Kommentarer
Postat av: Anonym

Intressant att en tioåring förstår saker många vuxna inte förstår. Tydligt bevis på hur hjärntvättade vi människor är

2013-09-20 @ 15:47:27

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0